Architektura Kaplicy Totmesa I w Deir el-Bahari

Dziedzic T.

Architektura Kaplicy Totmesa I w Deir el-Bahari

Architektura sepulkralna jest jedną z charakterystycznych form architektury starożytnego Egiptu. Na przestrzeni kilku tysięcy lat odzwierciedlała ona wierzenia starożytnych Egipcjan. Miała być przede wszystkim funkcjonalna i zapewniać na wieczność mieszkanie dla bóstwa czy króla.

Określenie „świątynia grobowa”, jakie stosuje się w egiptologii na świątynię kultu faraona za życia i po jego śmierci, przyjęło się w XIX wieku i nie odpowiada żadnemu egipskiemu słowu ani frazie. Egipskie świątynie były budowane w taki sposób, aby mogły podtrzymywać życie zmarłego w zaświatach. Kompleksy kultu królewskiego z okresu Nowego Państwa3 na nekropoli tebańskiej zwykle są nazywane „świątyniami grobowymi”. Niezliczone obrazy i inskrypcje w każdej świątyni przedstawiały bogów, którzy zapewniali królowi „milion lat” w zamian za ofiary złożone na ołtarzach (Haeny 1997: 86–87).

Kiedy królowa Hatszepsut przejęła władzę i przywileje faraona, wybudowała świątynię dla swojego kultu. Na świątynię „miliona lat” wybrała bardzo szczególne miejsce u podnóża majestatycznej góry el-Kurn, która ogranicza zachodnią część pustynnej doliny Asasif. Tam znajdowały się już grób i Świątynia Mentuhotepa Nebhepetre z XI dynastii. Każdego roku przez pięć wieków wizerunek Amona z Karnaku odwiedzał świątynię w czasie procesji „Pięknego Święta Doliny”. Być może Hatszepsut chciała, aby jej kultowy kompleks stał obok Mentuhotepa, żeby robił tak wielkie wrażenie jak jego świątynia. Świątynia Deir el-Bahari była jednocześnie jej własnym dziełem i najszlachetniejszym pomnikiem. Wyjątkowy projekt Świątyni Hatszepsut nigdy się nie powtórzył, ale jego elementy spełniały niemal wszystkie podstawowe zasady, jakie obowiązywały przy budowie późniejszych świątyń w Tebach Zachodnich: centralne Sanktuarium boga Amona, przestrzeń otwarta, jaką był Dziedziniec Festiwalowy, Zespół Kultu Słońca z otwartymi dziedzińcem i ołtarzem dla boga słońca, Zespół Kultu Królewskiego z kaplicą z tzw. „ślepymi wrotami” do składania ofiar założycielce świątyni oraz miejscem upamiętniającym królewskiego przodka i kaplicą ofiarną jej ojca Totmesa I.

Cena: 70 zł
Liczba stron: 118Format: 170 × 240 mmRok wydania: 2020
ISBN 978-83-7493-157-1

Brak możliwości komentowania.