Wraz z intensyfikacją procesów globalizacji coraz większego znaczenia nabiera pojęcie tożsamości terytorialnej. W świecie, w którym wiele dziedzin życia podlega nieuchronnej unifikacji i komercjalizacji, utrzymanie odrębnego, unikalnego charakteru miejsca i przestrzeni staje się coraz trudniejsze. Rodzi się obawa, że w tej sytuacji tożsamość państw, regionów, a zwłaszcza miast może być poważnie zagrożona.
Tytułowy wizerunek Wrocławia jest niejako szkłem powiększającym, przez które obserwować można tożsamość miasta i zmiany w niej zachodzące. Wrocław, jako jedno z najszybciej rozwijających się miast w Polsce, podlega obecnie silnym przekształceniom gospodarczym i przestrzennym. Pociągają one za sobą istotne zmiany w obrazie miasta, których badanie i opisywanie pozwala określić korzyści i zagrożenia, jakie dla tożsamości miasta przynoszą procesy globalizacji.
W pracy przeanalizowano skojarzenia związane z Wrocławiem, cechy decydujące o jego wyjątkowości, miejsca charakterystyczne dla miasta, miejsca lubiane i nielubiane, a także szeroko rozumianą atrakcyjność. Prawdopodobnie po raz pierwszy jako podstawowy materiał badawczy wykorzystano ankietę internetową, która okazała się bardzo przydatnym źródłem informacji o wizerunku miasta i umożliwiła przeprowadzenie sondaży równolegle w dwóch grupach: wśród mieszkańców Wrocławia i wśród osób spoza miasta. Zestawienie wyników badań dla tych dwóch zbiorowości wskazuje na istotne różnice między obrazem miasta widzianym „z zewnątrz” i „od wewnątrz” oraz pozwala wyróżnić najbardziej powszechne i wyraziste elementy wizerunku Wrocławia.
Cena: 32 zł
Liczba stron: 143 Format: 170 × 240 mm Rok wydania: 2009
ISBN 978-83-7493-464-0